Welvaart en marketing
Bijles economie VMBO
Wat is welvaart?
Welvaart is de mate waarin je jouw behoeften kunt voorzien. Wat dit betekent is: hoeveel van de dingen die jij graag wilt, kun je ook daadwerkelijk kopen? Als je rijker bent heb je vaker meer welvaart en kun je beter je behoeften vervullen. Maar welvaart heeft ook te maken met de kwaliteit van de zorg, de kwaliteit van onderwijs, maar ook hoe gelukkig iemand is. Welvaart is dus een heel breed begrip.
Maar hoe meet je welvaart? Om de welvaart van landen te vergelijken kijken we naar het nationaal inkomen per hoofd van de bevolking (dus het inkomen per inwoner). Zo kan je bijvoorbeeld zeggen: In Nederland is er meer welvaart dan in Syrië (omdat het inkomen van Nederland gemiddeld hoger is dan dat van mensen in Syrië). Toch is dit niet de perfecte manier om de welvaart van een land te bepalen. Zo kan er ook veel geld zwart verdiend worden, mensen weten niet van dit geld af en kan het dus niet meegerekend worden. Ook kunnen in bepaalde landen de prijzen van goederen veel lager liggen, zo kan je dus met een lager inkomen alsnog heel veel producten kopen. Ook moet er gekeken worden naar voorzieningen: Hoe zijn de scholen en hoe is de kwaliteit van ziekenhuizen?
Wat is het nut van marketing?
Wat zijn de marketinginstrumenten?
De marketinginstrumenten zijn:
- Productbeleid (Wat ben je van plan om te gaan verkopen?)
- Prijsbeleid (Hoeveel gaan jouw producten kosten?)
- Plaatsbeleid (Waar ga je verkopen? Waar? In hoeveel winkels? Of alleen online)
- Promotiebeleid (Hoe ga je reclame maken?)
- Presentatiebeleid (Hoe gaat de winkel of website eruit zien? Wat vindt mijn doelgroep mooi?)
- Personeelsbeleid (Wat voor type mensen heb je nodig als personeel?)