De Bijlesstudent

Eindexamen geschiedenis op het VMBO

Bijles geschiedenis VMBO

Waaruit bestaat het eindexamen geschiedenis op het VMBO?

De eindexamenstof voor het eindexamen geschiedenis VMBO is ingedeeld over drie verschillende thema’s. Deze thema’s zijn:

  • Staatsinrichting van Nederland
  • Geschiedenis van Nederland
  • Europa (en de wereld)

Deze drie thema’s worden toegepast op verschillende periodes. Deze periodes zijn:

  • De periode 1848-1914
  • De Eerste Wereldoorlog 1914-1918
  • Interbellum 1918-1939
  • Tweede Oorlog 1939-1945
  • De periode 1945-1989
  • Nieuwe Wereldorde (vanaf 1990)

Wat moet ik weten voor m'n eindexamen geschiedenis?

Zo wordt elk thema bij elke periode uitgelicht. Bij de periode 1848-1914 is bijvoorbeeld het thema de staatsinrichting van Nederland het belangrijkste, en is het thema Europa niet aanwezig. Zo moet de leerling bij de periode 1848-1914 belangrijke kenmerken van de Nederlandse staatsinrichting herkennen. Ook moet de leerling bepaalde grondrechten herkennen die in de loop van de 19e en 20e eeuw zijn opgenomen, hierbij moet de leerling ook aan kunnen geven wat de verschillen zijn tussen klassieke en sociale grondrechten.

Bij de periode 1848-1914 en het thema ‘geschiedenis van Nederland’ moet de leerling belangrijke gebeurtenissen en ontwikkelingen van voor na en tijdens 1848 herkennen. Ook moet de leerling per periode de belangrijkste personen, veranderingen en ontwikkelingen kunnen noemen en herkennen. De eindexamenstof is dus ingericht per thema per periode. Wij hebben op onze site de belangrijkste onderwerpen per thema en periode op een rijtje gezet. Probeer voor jezelf om een overzicht te maken met de belangrijkste jaartallen, personen en ontwikkelingen per onderwerp. Zo creëer je voor jezelf een fijn overzicht van alle eindexamenstof. Ook is het slim om nog goed door je geschiedenisboek heen te bladeren omdat hier alles beschreven staat met meer achtergrondinformatie en details.

 

En tot slot...

Ook is belangrijk dat de leerling verschillende vaardigheden kan toepassen op het eindexamen. Zo kan de leerling verschillende typen historische vragen herkennen en bijvoorbeeld verworven informatie verwerken. Leerlingen moeten ook gegevens kunnen beoordelen op bruikbaarheid en gegevens analyseren om vervolgens een eigen standpunt weer te kunnen geven en toe te lichten.